Klaus Schulze

La Vie Electronique 3


78,42 PLNabout 16,69 EURbrutto

Klaus Schulze | La Vie Electronique 3

Tagi albumu: Klaus Schulze | La Vie Electronique 3, Mig, Klaus Schulze, muzyka elektroniczna, ambient, Tangerine Dream, Klaus Schulze, Vangelis, Jarre, electronic music, Kraftwerk

ARTIST Klaus Schulze
LABEL Mig
NUMBER 00120
RECORD DATE 2019 (1970-79)
MEDIA 3CD
PACKAGE JEWELCASE
Kod produktu 005884
POPULARITY

Lista utworów

CD1
Alles ist gut - I Scent the Morning Air [8:15]
Alles ist gut - Le roi s'amuse [21:45]
Alles ist gut - The Rest is Silence [6:19]
Well Roared, Lion [9:21]
Der Blaue Glaube - La vida es sueno [8:40]
Tant de bruit pour une omlette! [23:37]
CD2
Fourneau Cosmique - Allumer [18:30]
Fourneau Cosmique - Lueur [7:05]
Die lebendige Spur [12:45]
La présence d'esprit [17:35]
Der Lauf der Dinge - Tutto va bene [10:16]
Der Lauf der Dinge - You Don'tHave to Win [10:31]
CD3
Zeichen meines Lebens - Für Vaterland und Menschenfresser [7:16]
Zeichen meines Lebens - Paternoster [7:02]
Zeichen meines Lebens - Es warein Sonnenstrahl [12:25]
Zeichen meines Lebens - Il dolce far niente [5:26]
Semper idem [11:37]
Wann soll man springen? [15:07]
Experimentelle Bagatelle [4:11]
Kurzes Stück im alten Stil [7:02]
Gewitter [9:23]

Opis


Trwa wznawianie zawartości boksu Ultimate Edition - w nowym porządku (zdecydowanie chronologicznym) utworów i wystroju graficznym. Trzeci tom La Vie Electroniqe to, jak i w przypadku dwóch poprzednich wydawnictw, aż trzy ponad 70-minutowe płyty CD: koncertowe nagrania z fazy Timewind / Moondawn, czyli lat 1975-76; oto "najbardziej charakterystyczny" Klaus Schulze w swoim sekwencyjnym, wzorcowo "berlińskim" żywiole. Alles ist gut to wspaniała, odrętwiała kolorystycznie suita przynosząca zarówno eksperymenty brzmieniowe, jak i polifoniczne ostinata w duchu Bayreuth Return. Niebywale krótka jak na Klausa Schulze (zaledwie 9 minut...) impresja Well roared, Lion! wbrew tytułowi nie przynosi głośnych, potężnych, gniewnych wyładowań - to pastelowy, utrzymany naturalnie w mollowym kolorycie obrazek w duchu "ambientalnych" pasaży płyt takich jak Moondawn i Mirage. Der blaue Glaube w fenomenalny sposób zderza akordowo-sekwencyjne plany z kipiącą, nieprzerwanie ornamentowaną i ewoluującą ścieżką perkusyjną mniej więcej w takim duchu, w jakim miało to miejsce w klimaksie kompozycji Mindphaser (1976). Podsumowując, na pierwszym krążku dominują nastroje i rytmy podobne tym przewijającym się przez albumy Timewind i Moondawn, kompozycje są atrakcyjnie przymglone i oszronione, utrzymane raczej w pastelowych, chłodnych, mrowiąco rozlewających się barwach. CD nr 2... Fourneau Cosmique to zdecydowanie zrytmizowana kompozycja, aczkolwiek nie ma tu mowy o rytmie w sensie perkusyjnym; motorykę zapewnia suicie intrygująca współgra grzechotliwych sekwencerów i głębokich, głębokich basów. Słychać tutaj już dość sporo z nastrojów rozkwitających na filmowej płycie Body Love. Die lebendige Spur to utwór dosyć zaskakujący mimo jak najbardziej "berlińskich" środków wyrazu: temu utworowi bliżej raczej do stylistyki Tangerine Dream z longplaya Stratosfear, aniżeli do typowej muzyki Klausa Schulze! Odpowiedzialne za to są zapewne migotliwe ostinata o charakterystycznej barwie oraz ruchliwa solówka o ciagle zmieniającym się rejestrze, jednak bez tła tak posępnego i jednoznacznie mollowego jak to w tym okresie u Klausa Schulze najczęściej bywało. La presence d'esprit to klasyczne sekwencjonowanie podlegające brzmieniowym modyfikacjom i tonalnym progresjom w duchu klasycznej płyty Timewind. Der Lauf der Dinge za sprawą swych polifonicznych ostinat, odbijających się w niezliczonych mollowych zwierciadłach, a także ciekawie tkanego rytmu wydaje się być najdojrzalszą, a może po prostu najbardziej zagadkową kompozycją w tym zestawie.
CD nr 3... Zeichen meines Lebens jest wyśmienitą wielowątkową suitą z tak charakterystycznymi dla wczesnego Klausa Schulze brzmieniami organów budujących mętne, rozedrgane ściany mollowych akordów - przewijające się przez impresję sola o barwie momentami lekko przypominającej obój należą niewątpliwie do najbardziej frapujących w dorobku Klausa Schulze z tego okresu. Utwór dobiega końca w ponurym duchu idealnie korespondującym z nastrojem i wymową albumu Mirage. Semper idem intryguje zestawieniem statycznego planu syntezatorowego z "cykadowym" chrzęstem sekwencerów. Nieco podobnie budowane jest Wann soll man springen?, przy czym tu tempo ulega nieznacznemu spowolnieniu a utwór odpowiedniemu "odrealnieniu". Experimentelle Bagatelle, najstarszy utwór w zestawie, jest też odpowiednio "amuzyczny" i istotnie eksperymentalny. Kurzes Stück im alten Stil przynosi podobnie intrygujące dialogi syntezatorowo-perkusyjne jak słynne Mental Door z płyty Picture Music. Wykwintne, wielopłaszczyznowe i bardzo dojrzałe brzmienie albumu X (1978) znajdzie Słuchacz w pochodzącej również z tego roku kompozycji Gewitter (nie mylić z 2. Satz: Gewitter z albumu Irrlicht z 1972!) - szkoda doprawdy, że to znów tak krótka (9 minut) opowieść... Fascynująca, mimo upływu lat robiąca wielkie wrażenie lekcja berlińskiej muzyki elektronicznej w najlepszym (ponieważ najoryginalniejszym, najbardziej poszukującym i bezprecedensowym) wydaniu - niejednokrotnie nagrania prezentowane tu przyćmiewają siłą wyrazu "dopieszczone" kompozycje publikowane na oficjalnych albumach w latach 1975-1978. Koniecznie.

I. W.

Inni klienci wybrali

Podobne albumy

Kup Przechowaj

Goods in stock

Wysyłamy do 1 dni
Dostawa w do punktu odbioru już od 12zł.
Przesyłkę dostarcza Poczta Polska lub Inpost.
Możliwy odbiór osobisty poza siedzibą sprzedawcy.

Napisz do nas